Interakcje
Trzeba więc jak najczęściej doprowadzać do sytuacji, w której fani będą reagować na posty i mieć z nimi następujące interakcje:
– udostępnianie;
– komentowanie;
– polubienie postu;
– klikanie w post, grafikę lub link zewnętrzny.
Kolejność wymienionych interakcji nie jest przypadkowa. Najwyżej oceniane przez algorytmy Facebooka, które ustalają m.in. do ilu osób dotrze post, są interakcje wymagające większego zaangażowania. I tak udostępnienie, które wymaga polecenia treści, otrzyma punktów rankingowych więcej niż interakcje o mniejszym zaangażowaniu.
Posty
Tworząc posty, weź pod uwagę, że odbiorca po drugiej stronie to człowiek, obserwuje Cię, bo coś go w Tobie zainteresowało (twórczość, osobowość). Osoba, która polubiła stronę artysty, chce być też częścią większej społeczności o wspólnych zainteresowaniach i upodobaniach.
Staraj się pisać posty krótkie (wyjątki: post bardzo istotny, osobisty, emocjonalny, opowiadający historię) i łącz tekst ze zdjęciami, grafikami i filmami. Publikuj zdjęcia i wideo tylko dobrej jakości, pamiętając, że obrazy generują znacznie więcej zaangażowania niż sam tekst. Staraj się krótkiemu przekazowi nadać znaczenie i emocje.
Pisząc posty, odwołuj się do emocji, a konkretnie do ponad 100 wyrażonych w facebookowych emoji. Graficzne wyrazy twarzy, które można dodawać do postów pomogą Ci określić, jakie emocje możesz wyrazić w danej chwili (np. szczęśliwy, smutny, wdzięczny, podekscytowany itd.). Przelej emocje na tekst i umieść go w poście. Np. zamiast napisać „Nasza nowa płyta jest już gotowa”, napisz “Jesteśmy szczęśliwi, że możemy oddać w Wasze ręce nasz najnowszy album”. Dodaj do tworzonych treści emocje, które w danym momencie przeżywasz, a zwiększysz zaangażowanie użytkowników. Emocje wywołują interakcje i wzmacniają przekaz – dzięki nim ożywisz swój fanpage.
Oto rodzaje postów najbardziej atrakcyjnych dla facebookowego algorytmu:
– zdjęcia i wideo – zwłaszcza wideo dodane jako plik do zasobów Facebooka, ta forma jest promowana ze względu na konkurencyjnego YouTube’a;
– linki – te z dobrym zaangażowaniem społecznym prowadzącym do interakcji w poście;
– wideo zewnętrzne (YouTube, Vimeo) – obniża to jednak zasięgi ze względu na konkurencyjność platform;
– posty tekstowe – mają największy zasięg organiczny, ale potencjalnie najmniejsze zaangażowanie.
Różnicuj wpisy i nie bądź monotonny. Masz z fanami wiele wspólnych tematów do poruszenia. Tematy postów powinny w większości dotyczyć artysty, jego twórczości i spraw powiązanych z gatunkiem muzycznym, który wykonuje, ale powinno znaleźć się też miejsce na posty zbaczające z tematu. Możesz poruszać tematy trudne i kontrowersyjne oraz przedstawić swój punkt widzenia na bieżące problemy społeczne, o ile jest to robione z wyczuciem. Bądź śmieszny! Zaskakuj! Bądź autentyczny! Pokaż osobowość! Tańcz na granicy tego, co jest do przyjęcia, a co nie.
Poświęć trochę czasu dla wpisu, w komentarzu zadaj fanom pytanie, polub komentarz fana i odpowiedz na niego. Spraw, by fani czuli się zaopiekowani i docenieni – staną się wtedy lojalnymi ambasadorami Twojej marki.
Dobrą praktyką jest rozpisanie prostego harmonogramu zamieszczania treści lub skorzystanie bezpośrednio z narzędzi do publikowania na Facebooku, który pozwala dodać wersje robocze postów czy zaplanować w czasie ich emisję. Spisz pomysły na posty, ułóż luźny schemat typów postów, jakie będą zamieszczane i kiedy. Obserwuj statystyki i wyciągaj wnioski, jakie treści generują największą aktywność Twoich fanów.